Filtr DPF stał się w ostatnich latach gorącym tematem. Działa on niemal jak miecz na byka dla właścicieli samochodów z silnikami Diesla. Jego wymiana nie jest trudna, a jest tak powszechna jak cofanie licznika kilometrów. Istnieją legendy. Co jest przyczyną, że tak się wścieka? Czy można go naprawić, nie wydając tak dużo pieniędzy, czy bezpieczniej jest zlecić pranie filtra DPF? Jeśli jesteś z Legioniowa, Stabilis to dla Ciebie odpowiedni wybór.
Stworzono filtry, które wychwytują zanieczyszczenia ze spalin, a następnie je spalają. Można to osiągnąć na dwa sposoby. Polega ona na suszeniu spalin w wysokiej temperaturze (nawet 700° Celsjusza) bez użycia dodatkowych płynów. Jest to filtr cząstek stałych DPF (diesel particle filter). Francuski koncern PSA (Citroen, Peugeot, a ostatnio Opel) poszedł inną drogą. Zastosowany przez nich płyn katalityczny, obniżający temperaturę spalania o około 300 stopni, był lepszym wyborem do warunków miejskich. Filtre a particules to francuski skrót oznaczający filtry "mokre".
Dodatkowe koszty można ponieść nawet wtedy, gdy filtr cząstek stałych jest w pełni sprawny. Filtr DPF może negatywnie wpływać na osiągi samochodu, a co gorsza, zwiększać zużycie paliwa. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy filtr jest bardzo zapchany. Zatkane filtry cząstek stałych mogą również powodować znaczny wzrost zużycia paliwa i gorsze osiągi. Możliwe jest dodanie kosztów poprzez zasugerowanie stosowania olejów wyższej jakości, o niższej zawartości popiołów oraz częstszej ich wymiany, tak aby czyszczenie filtra DPF mogło być nieco opóźnione.
W tym przypadku styl jazdy może mieć poważne konsekwencje. Gwałtowne przyspieszanie przy niskich obrotach silnika spowoduje, że w spalinach znajdzie się więcej niespalonych cząstek. Aby zmniejszyć ilość niespalonych cząstek, można użyć specjalnych preparatów.
Co to jest filtr DPF?
Dzięki normie emisji spalin Euro 5 filtry DPF i filtry FAP stały się masowo stosowane w samochodach. Zostały one wprowadzone w 2011 roku. Te cząstki węgla, popiołu i siarczanów znajdujące się w spalinach mogą być szkodliwe dla środowiska, a według niektórych badań mogą również zwiększać ryzyko zachorowania na raka. Norma dotyczyła silników wysokoprężnych, co spowodowało zmniejszenie emisji cząstek stałych z 0,025 g na kilometr do 0,005 g. Stanowiło to duże wyzwanie dla producentów.Stworzono filtry, które wychwytują zanieczyszczenia ze spalin, a następnie je spalają. Można to osiągnąć na dwa sposoby. Polega ona na suszeniu spalin w wysokiej temperaturze (nawet 700° Celsjusza) bez użycia dodatkowych płynów. Jest to filtr cząstek stałych DPF (diesel particle filter). Francuski koncern PSA (Citroen, Peugeot, a ostatnio Opel) poszedł inną drogą. Zastosowany przez nich płyn katalityczny, obniżający temperaturę spalania o około 300 stopni, był lepszym wyborem do warunków miejskich. Filtre a particules to francuski skrót oznaczający filtry "mokre".
Co powoduje zatkanie filtra DPF?
Na działanie filtrów FAP i DPF największy wpływ mają warunki miejskie. Suche filtry często nie są w stanie osiągnąć wymaganej temperatury dopalania podczas jazdy po drogach miejskich. Filtr nie spala się, ale zatyka się cząstkami stałymi. Konieczne jest czyszczenie i wymiana filtra DPF. Koszt wymiany, nawet jeśli jest to wymiana, może sięgać tysięcy złotych.Dodatkowe koszty można ponieść nawet wtedy, gdy filtr cząstek stałych jest w pełni sprawny. Filtr DPF może negatywnie wpływać na osiągi samochodu, a co gorsza, zwiększać zużycie paliwa. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy filtr jest bardzo zapchany. Zatkane filtry cząstek stałych mogą również powodować znaczny wzrost zużycia paliwa i gorsze osiągi. Możliwe jest dodanie kosztów poprzez zasugerowanie stosowania olejów wyższej jakości, o niższej zawartości popiołów oraz częstszej ich wymiany, tak aby czyszczenie filtra DPF mogło być nieco opóźnione.
Pranie filtra DPF Legionowo
Istnieje wiele sposobów na opóźnienie takiego czyszczenia. Należy jeździć samochodem głównie w miastach, a raz na jakiś czas wybrać się w dłuższą podróż, aby filtr osiągnął odpowiednią temperaturę i spalił wszystkie cząstki stałe. Producenci często wymagają wypalania filtrów DPF, ponieważ muszą obliczyć ich żywotność podczas jazdy na długich dystansach. Jak często należy wymieniać filtr DPF? Wszystko zależy od zastosowanego filtra. Warto to robić raz w miesiącu, aby nie przepalić filtra i nie przejechać ponad 1000 km.W tym przypadku styl jazdy może mieć poważne konsekwencje. Gwałtowne przyspieszanie przy niskich obrotach silnika spowoduje, że w spalinach znajdzie się więcej niespalonych cząstek. Aby zmniejszyć ilość niespalonych cząstek, można użyć specjalnych preparatów.