Zapchanie filtra DPF, jest jedną z najczęściej występujących awarii, samochodów posiadających silniki diesla. Zwykle do zapchania filtra dochodzi, gdy znajduje się w nim zbyt dużo sadzy i popiołów (pochodzących z procesu spalania).
W wielu pojazdach taka usterka zostaje ogłoszona, poprzez wyświetlenie odpowiedniego alertu na wyświetlaczu lub desce rozdzielczej. Niestety nie w każdym aucie znajduje się taki typ kontrolki. Jak zatem poznać czy mamy problem z zapchaniem filtra lub inną, podobną usterką naszego samochodu?
Poniższy wpis ma na celu przedstawienie podstawowych informacji na temat zapchania filtrów DPF oraz przybliżyć wam, jakie mogą być objawy zapchania filtra cząstek stałych.
W wielu pojazdach taka usterka zostaje ogłoszona, poprzez wyświetlenie odpowiedniego alertu na wyświetlaczu lub desce rozdzielczej. Niestety nie w każdym aucie znajduje się taki typ kontrolki. Jak zatem poznać czy mamy problem z zapchaniem filtra lub inną, podobną usterką naszego samochodu?
Poniższy wpis ma na celu przedstawienie podstawowych informacji na temat zapchania filtrów DPF oraz przybliżyć wam, jakie mogą być objawy zapchania filtra cząstek stałych.
Podstawowe objawy zapchanego filtra DPF
Do pierwszych objawów zapchanego DPF możemy zaliczyć:
- spadek mocy silnika – w przydatku gdy zauważalne są spadki w osiągach, może być to spowodowane zbyt dużą ilością osadów w filtrze DPF. Jeśli jesteście kierowcami samochodów w których znajdują się silniki wysokoprężne, powinniście zwracać uwagę na jego pracę.
- większe zużycie paliwa – ten objaw jest bezpośrednio połączony z poprzednim, ponieważ jako kierowca, staracie się zwiększyć osiągi, poprzez dodanie więcej gazu. Sprawia to, że zużycie oleju napędowego znacznie wzrasta.
- problemy z odpaleniem – przez nagromadzenie się gazów w układzie wydechowym i jednostce napędowej, komputer zamontowany w pojeździe, może zablokować silnik, czego wynikiem jest automatyczny brak możliwości uruchomienia pojazdu.
- specyficzny zapach spalin – charakterystyczna woń dla uszkodzonego filtru DPF, jest zwykle wyczuwalna w okolicach jednostki napędowej. Proceder ten jest bardzo groźny dla zdrowia kierowcy i waszych pasażerów, ponieważ „trucizna” może się przedostać do kabiny pojazdu.
- pojawienie się błędów na sterowniku – błędy P2463 lub P2002, świadczą o zbyt dużym nagromadzeniu osadów w filtrze bądź zbyt małej skuteczności filtra cząstek stałych DPF. Dzieje się tak, gdyż zapchany filtr nie przepuszcza gazów w sposób optymalny.
Jak zapewne możecie się domyślić, nie są to wszystkie objawy jakie mogą świadczyć o zapchaniu filtru DPF. Równocześnie musicie wziąć też pod uwagę, że wystąpienie wyżej wymienionych błędów, nie zawsze musi być związane z zapchanym filtrem cząstek stałych i źródła problemów koniecznie należy poszukać gdzieś indziej. Nie wolno takich kłopotów bowiem bagatelizować.
Zapchany filtr DPF - co zrobić?
W przypadku, gdy proces wypalania sadzy podczas standardowej eksploatacji pojazdu nie przynosi już pożądanych rezultatów, dochodzi do zapchania filtra DPF. Gdy to nastąpi, wielu właścicieli pojazdów, nieroztropnie decyduje się na usunięcie filtra DPF. Musicie pamiętać, że jest to niezgodne z prawem i może przysporzyć wam mnóstwo kłopotów.
Co powinniście zrobić w takiej sytuacji? Warto, byście wybrali się do specjalistycznego warsztatu, który zajmuje się czyszczeniem i regeneracją zapchanego DPF. W Warszawie z takim problemem polecamy udać się do firmy Stabilis, która dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży, nowoczesnym maszynom i metodzie hydrodynamicznego czyszczenia filtrów, jest w stanie przywrócić sprawność filtra nawet do 99 procent.Jazda na zapchanym filtrze DPF – dlaczego nie warto ryzykować?
Spadek mocy silnika oraz pogorszenie komfortu jazdy, to nie najgorsze skutki uboczne, jakie mogą pojawić się podczas jazdy z zapchanym filtrem DPF.
Znacznie tragiczniejszym następstwem takiej podróży, może być zablokowanie silnika przez komputer samochodowy. Niemożliwym będzie wtedy odpalenie auta, a w skrajnym przypadku wystąpi nawet zatarcie jednostki napędowej.
Może mieć to miejsce w sytuacji, gdy sterownik silnika będzie starał się wielokrotnie inicjować procedurę wypalania, a będzie to niemożliwe, ze względu na zapchanie filtra DPF. Każdorazowa inicjacja, spowoduje zwiększenie ilości podawanego paliwa, co może skutkować przedostawaniem się paliwa do oleju silnikowego. To z kolei zmniejszy jego możliwości smarne, a w konsekwencji doprowadzi do zatarcia silnika.
Zapchany DPF - Warszawa
Jeśli zatem występuje podejrzenie zapchanego filtru DPF, warto byście skorzystali z pomocy fachowców, którzy wykonają profesjonalne czyszczenie filtra DPF metodą hydrodynamiczną i w ten sposób zażegnają problem na długi okres.
Jeśli któryś z podanych objawów występuje w waszym samochodzie (przez co czujecie się zaniepokojeni), skontaktujcie się z firmą Stabilis w celu sprawdzenia, czy to właśnie zapchany filtr cząsteczek stałych, nie jest tego przyczyną. Gwarantujemy, że na pewno będziecie zadowoleni z wykonanej usługi.